Page 66 - Microsoft Word - Maandagavond 13 nov De Futureproof Organisatie def incl voor- en achterkant.docx
P. 66

Zo geeft het Utz Certified label inzicht in de keten door middel van een track and trace-methode. Kopers kunnen via een code op bijvoorbeeld koffie, thee en cacao, online zien van welke boerderij het product afkomstig is.
Het openbaar maken van informatie wordt door het toenemende gebruik van internet gebruikelijker en gestimuleerd. Steeds meer informatie is vrij toegankelijk (open source) en door de opkomst van social media kunnen consumenten zelf online organisaties en producten beoordelen. Met de Questionmark scan-app kun je de streepjescode van een product met de camera van je telefoon scannen. Je ziet direct hoe goed of slecht het product scoort op het gebied van duurzaamheid en hoe gezond het is.
  In 2014 is er EU-regelgeving vastgesteld die multinationals uit de EU
 verplicht om te rapporteren over de niet-financiƫle impact van hun
 bedrijfsvoering, de zogenaamde Transparantierichtlijn. Deze richtlijn geldt
 vanaf 2016 ook in Nederland.
59
Rol van consumenten
De consument zoekt meer openheid, verwacht op de hoogte gehouden te worden van de stand van zaken. Of het nu gaat om excessieve bonussen in de publieke of financiƫle sector of schandalen rondom producten.


























































































   64   65   66   67   68