Page 90 - Microsoft Word - Maandagavond 13 nov De Futureproof Organisatie def incl voor- en achterkant.docx
P. 90

De nieuwe betekenis van die slogan wordt dat je lokaal in actie moet komen om mondiale problemen op te lossen. Globaal wordt gezien als bedreiging van lokale culturen en het milieu. Friends of the Earth organiseert in 1969 een campagne om mensen te overtuigen om op lokaal niveau hun gedrag te veranderen om de wereld te verbeteren. De eerste wereldwinkel in Nederland opent in de zomer van 1969 in Breukelen. In de wereldwinkel worden producten uit ontwikkelingslanden voor 'eerlijke prijzen' ingekocht en verkocht. De wereldwinkels worden gerund door lokale vrijwilligers en verkopen suiker, koffie, thee en producten van kunstnijverheid, zoals kleden en tassen. Sietz Leeflang richt in 1972 ‘De Kleine Aarde’ op om kennis over lokale, duurzame oplossingen te verspreiden.
Globalisering
In de jaren tachtig verdwijnen handelsbarrières en gaan de grenzen langzaam open. Levitt beschrijft het woord globalisering in 1983 in de Harvard Business Review als ‘sociale gedragspatronen en technologie die bedrijven in staat stellen om hetzelfde product over de hele wereld te verkopen’. De jaren tachtig zijn een tijd van dekolonisatie en het begin van groei en zelfstandigheid van ontwikkelingslanden. De televisie geeft
informatie over de situatie in de wereld. Als reactie op de beelden van grootschalige honger in Ethiopië, wordt in 1985 een groot internationaal benefietconcert georganiseerd, Live Aid, waar miljoenen mensen naar kijken. In 1989 valt de Berlijnse Muur. Dit is het begin van een de- escalatie van spanningen tussen grootmachten Rusland en Amerika, en geeft een grote push aan een internationale, liberale economie. Er ontstaat
een ‘wereldmarkt’ met drie blokken: Europa, de VS en Japan.
Door de gegroeide wereldhandel wordt het rendabel om standaardproducten aan te passen aan lokale voorkeuren. Sony wordt neergezet als Japans wereldmerk dat zijn producten matcht met lokale gebruiken en productontwikkeling decentraliseert. Globalisering en lokalisering gaan voor het eerst samen.
 83




























































































   88   89   90   91   92