Page 93 - Microsoft Word - Maandagavond 13 nov De Futureproof Organisatie def incl voor- en achterkant.docx
P. 93

Bijvoorbeeld het Nederlandse Orlaco Products BV, die in Barneveld productielijnen heeft voor camera’s en beeldschermen voor zware voertuigen. Orlaco haalt eerst een deel van haar onderdelen uit Azie. Maar besluit later om met name met Nederlandse onderdelen te gaan werken, zodat ze dan een goede kwaliteit kunnen garanderen.
Maatwerk
Voor internationale bedrijven blijft een glocale strategie populair, waarbij men producten laat aansluiten bij de lokale cultuur. Volkswagen is populair in de Arabische wereld dankzij een kompas dat op Mekka is gericht. Mac Donald stemt zijn menu af op de lokale cultuur (denk aan de McKroket). Omdat Chinezen lactose-intolerant zijn, produceert Danone voor de Chinese markt lactosevrije producten. Maar ook qua marktpositie en distributiekanalen kiest men vaker voor een glocale strategie. Spar is in Nederland een goedkope supermarkt, terwijl het in het Verenigd Koninkrijk een kleine, luxe winkel is. Het exclusieve tassenmerk Louis Vuitton verkoopt in Hong Kong, De Verenigde Arabische Emiraten en Roemenië haar tassen via standjes op straat, terwijl dat in Europa niet zou kunnen zonder schade aan de status als luxe merk.
Veel bedrijven gebruiken Facebook om nationaal aangepaste pagina’s te maken. Een bekende glocal strategy is het opkopen van lokale merken.
Sustainable development goals
In 2015 worden de Sustainable Developement
Goals binnen de Verenigde Naties vastgesteld. Dit zijn zeventien doelen, zoals het uitbannen van honger en het beschikbaar maken van betaalbare en groene energie voor iedereen. Deze doelen hebben een mondiaal doel, maar veel landen en organisaties grijpen het framework van de SDG’s aan om hun eigen doelen, in hun eigen omgeving, vast te stellen.
Glocal technologie
Ook bepaalde technologie heeft sterke glocal elementen. Blockchain werkt met decentraal bewaarde gegevens, die internationaal beschikbaar kunnen zijn. Lees meer over blockchain bij het kenmerk netwerken.
 86

























































































   91   92   93   94   95